خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاتر آسفالت بر چیست؟

کاتر آسفالت بر

فهرست مطالب

دستگاه برش آسفالت چیست؟

دستگاه کاتر آسفالت بر که به آن ماشین برش آسفالت یا کاتر بتن بر نیز گفته می شود، یکی از تجهیزات اصلی مورد استفاده جهت برش سطح بتن و یا آسفالت کف راه ها، جاده ها، خیابان ها در مقاطع مختلف به منظور عملیات عمرانی مختلف همچون کابل گذاری، لوله گذاری و یا تعمیر و ترمیم سطح آسفالت به شمار می رود. این ماشین در دسته بندی ماشین آلات ساختمانی گنجانده می شود و یکی از پراستفاده ترین نوع ماشین آلات می باشد. در ادامه بر روی قیمت انواع کاتر آسفالت بر و نکات مهم در هنگام خرید آن بحث می نماییم. 

کاتر آسفالت بر

کاتر دستی برش آسفالت

قابلیت اصلی کاتر بتن بر یا آسفالت بر در آن است که آسفالت رو به صورت مقطعی برش داده و سطح کناری بدون تخریب باقی خواهد ماند، در حالی که اگر بخواهیم عمل کندن آسفالت را با دستگاه های دیگر انجام دهیم تمامی مقطع آسفالت باید کنده شود که این امر نیازمند صرف زمان و نیروی بسیار بیشتری خواهد بود و کار را بسیار مشکل تر خواهد نمود.

کاتر بتن بر

کاتر برش آسفالت و بتن

ویژگی کاتر آسفالت زن

۱- دارای موتوری با توان و قدرت بالا

۲- دارای قاب محافظ مناسب برای موتور جهت استحکام ،گرفتن ارتعاشات، جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل موتور و در نتیجه افزایش طول عمر موتور

۳- دارای مخزن آب قابل شستشو جهت خنک کاری تیغه

۴- قابلیت به کاربردن آسان توسط اپراتور

۵- دارای قاب مناسب در قسمت تیغه جهت جلوگیری از پاشش گرد و غبار و آب به اطراف

۶- دارای کلید قطع اضطراری دستگاه، جهت حوادث ناگهانی

۷- دارای دسته های قابل تنظیم و ارگونومیک جهت در دست گرفتن راحت توسط اپراتور

کاربرد کاتر برش آسفالت

۱- برش آسفالت، بتن و سرامیک در مقاطع کوچک جهت عملیات عمرانی مختلف

ایمنی حین کار با دستگاه کاتر آسفالت بر

۲- برداشت، لکه گیری و ترمیم آسفالت خیابان ها، پل ها، جاده ها و معابر

دستگاه برش آسفالت

۳- برش آسفالت و بتن جهت عملیات لوله گذاری و کابل گذاری

آسفالت بر

۴- ایجاد حفره و شیارهای عمیق در کف سالن جهت عبور آب و تاسیسات

قیمت کاترزنی آسفالت

انواع کاتر آسفالت بر

۱- کاتر آسفالت بر بنزینی

در این دسته از کاترها می توان از موتوری بنزینی با قدرت ۵ تا ۱۶ اسب بخار استفاده نمود، موتورهای مورد استفاده در دستگاه کاتر دستی برش آسفالت همانند تجهیزاتی همچون ماله پروانه ای و کمپکتور می باشد، این نوع از دستگاه های کاتر قادرند عمق برش های مختلف تا حداکثر ۱۵ سانت را برش دهند، این دسته از کاترهای آسفالت بر کاربری عمومی دارند و به دلیل قیمت مناسب و کارکرد خوب در بیشتر پروژه ها به کار می روند.

آسفالت بر موتور بنزینی

۲- کاتر آسفالت بر دیزل

به دلیل قدرت و توان بالای موتورهای دیزل، از این دسته از موتورها در کاترهای بزرگ که توانایی زدن عمق های برش بالا تا ۲۵ سانتیمتر را دارند استفاده می گردد. شاسی این دسته از کاترها، بزرگتر و قوی تر بوده تا بتوانند وزن سنگین تر موتور را تحمل کنند. معمولا در کاربری های خاص از این دستگاه استفاده می گردد.

آسفالت بر دیزلی

قیمت انواع کاتر آسفالت بر

قیمت کاتر آسفالت بر تا حد زیادی به نوع موتور و همچنین شاسی به کار رفته در آن بستگی دارد. به طور کلی قیمت کاتر آسفالت بر دیزل، نسبت به نوع بنزینی بالاتر بوده و از آن در پروژه هایی با عمق برش بالا استفاده می گردد. جهت اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان کارشناسان فنی شرکت نیکاکورپ با ما از طریق شماره ۰۲۶۳۳۵۱۰۳۳۰ در تماس باشید.

موارد حائز اهمیت در انتقال، تعمیر و نگهداری دستگاه های کاتر آسفالت بر با موتور بنزینی

۱- تیغه را باز کنید

۲- مخزن آب دستگاه را خالی کنید.

۳- راهنمای برش را در حالت عمودی قرار دهید.

۴- با استفاده از چرخ دستی، قاب برش را به بالاترین موقعیت خود برسانید.

تعمیر و نگهداری کاتر آسفالت بر بنزینی

ما سعی نمودیم اکثر موارد مهم در تعمیر و نگهداری در بخش های مختلف دستگاه با موتور بنزینی را به دلیل رایج بودن و کاربردهای زیاد این نوع در جداول زیر به شما انتقال دهیم.

تعمیر و نگهداری موتور دستگاه برش آسفالت و بتن:

جدول مربوط به تعمیر نگهداری موتورهر بار استفادهماه اول یا هر ۲۰ ساعتهر ۳ ماه یا ۵۰ ساعتهر ۶ ماه یا ۱۰۰ ساعتهر ۲ سال یکبار
روغن موتورچک کردن    
عوض کردن   
فیلتر هواچک کردن    
تمیز کردن    
مخزن صافی سوختتمیز کردن    
شمع هاچک کردن- تمیز کردن    
مسیر سوختچک کردن (در صورت نیاز جایگزین گردد)    

تعمیر و نگهداری کل قسمت های ماشین برش آسفالت و بتن:

جدول تعمیر و نگهداری کل قسمت های ماشینیک ساعت بعد از کاردر شروع روزدر زمان تعویض ابزاردر پایان روزهر هفتهبعد از هر مشکلبعد از هر آسیب
تمام قسمت های ماشینکنترل بصری    
تمیز کردن      
فلنج و قسمت های از بین برنده ارتعاش تیغهتمیز کردن     
کشش تسمهکنترل کردن   
مجرا و شیلنگ آبتمیز کردن      
گودی پیچگریسکاری      
محفظه موتورتمیز کردن      
پیچ و مهره های در دسترسسفت کردن و آچارکشی      

تیغه دستگاه کاتر آسفالت

طیف گسترده ای از تیغه های الماس برای دستگاه های کاتر بتن و آسفالت وجود دارد که از آن ها می توان برای برش بتن، گرانیت، مواد سرسخت، سرامیک، سنگ گچ و سنگ مرمر استفاده نمود.

اما از لحاظ کاربرد تیغه های مورد استفاده در دستگاه کاتر  را به دو دسته اصلی تقسیم می کنند :

۱- تیغه آسفالت بر

تیغه آسفالت بر

برش آسفالت نیاز به یک تیغه منحصر به فرد دارد که متفاوت از تیغه هایی هست که برای برش بتن، گرانیت یا سنگ مرمر استفاده می گردد. از آنجا که آسفالت نرم است، نیاز به یک تیغه الماس سخت با اتصال قوی دارد و تیغه های نرم تاثیر چندانی بر روی آسفالت کف خیابان نمی گذارند.

در یک تیغه الماس برش آسفالت، لبه های خارجی که در دور تیغه قرار گرفته اند عمل برش را انجام می دهند، زمانی که بر روی لبه خارجی لایه از خرده سنگ بشیند عمل برش انجام نمی گیرد، یکی از مشخصه های خوب تیغه های سخت نسبت به تیغه های نرم هنگام بریدن آسفالت این است که به راحتی این خرده سنگ ها را دفع می نمایند.

تیغه کاتر آسفالت بر

تیغه های برش آسفالت در دو نوع خشک و مرطوب وجود دارد. تیغه های خشک نیاز به اتصال ضعیفتری نسبت به تیغه های مرطوب داشته و نکته مهم آنکه تیغه های مرطوب نیاز به خنک کاری با آب و روغنکاری در حین برش دارند.

۲- تیغه بتن بر

تیغه بتن بر

تیغه های بتن بر دارای سختی و مقاومت بیشتری نسبت به تیغه های آسفالت بر بوده و از آن می توان برای برش بتن های بدون آرماتور استفاده نمود.

همان طور که می دانیم دستگاه برش آسفالت و بتن یکسان بوده و تفاوت اصلی در جنس تیغه هایی است که بر روی دستگاه بسته می شود و دستگاه را تبدیل به بتن بر یا آسفالت بر می نماید. 

برش بتن با کاتر بتن بر

تیغه های بتن بر قابلیت برش آسفالت را نیز دارند به دلیل آنکه سختی بتن بیشتر از سختی آسفالت است، اما به هیچ وجه از تیغه های آسفالت بر نباید برای برش بتن استفاده نمود چون عمر مفید آن ها به شدت کاهش پیدا خواهد نمود.

انتخاب سایز تیغه دستگاه برش آسفالت

تیغه ها در جنس ها، اندازه و ابعاد مختلف برای به وجود آوردن عمق برش های متفاوت موجود می باشند. برای اینکه بتوانید تیغه مناسب برای دستگاه را انتخاب کنید اولین نکته جنسی است که می خواهید برش دهید و نکته بعدی عمقی است که میخواهید پایین بروید. در دستگاه های کاتر عمق برش همیشه برابر با یک سوم قطر تیغه است، به عنوان مثال با تیغه قطر ۴۵ سانت می توان عمق برش ۱۵ سانت را درآورد.

اندازه تیغه کاتر آسفات بر

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر